Orijent ekspres, jedan voz - cela Evropa

Sve je počelo kao obična vozna linija a postalo je legenda, deo istorije i identiteta čitave jedne evropske opohe. Od skromnih začetaka do sinonima za luksuzno putovanje i zaborav vremena vodimo vas na najprestižnije putovanje starim kontinentom.

Sve je počelo daleke 1883. godine u vreme naglog industrijskog razvoja i u neposrednoj vezi sa njim i saobraćajnog procvata u Evropi. Voz na relaciji Pariz-Istanbul započinje jednu lepu i dugu evropsku tradiciju. Narazvijenost nekih evropskih zemalja činiila je putovanje dugim i mukotrpnim. Voz se kretao od Pariza sve do grada Đurđu (Rumunija) prugom gde se njen kolosek završava. Tu na scenu stupa trajakt kojim se prelazi do Bugarskog grada Ruse odakle voz saobraća sve do luke Varna. Posle još jedne epizode na trajaktu konačno se stiže do Istanbula. Ona slavna trasa Orijent ekspresa preko Beča, Beograda i Niša na scenu stupa od 1885. godine ali do potpune izgradnje pruge deo puta se prelazio kočijama. Konačno, 1889. godine voz bez prekida prelazi put od Pariza do Istanbula.

Kako železnički saobraćaj dobija na zamajcu i trasa Orijent ekspresa biva sve popularnija. Čak i tokom Velikog rata potpisan je sporazum i vozovi nastavljaju da idu. Probijanjem tunela uspostavlja se trasa poznata kao Simplon orijent ekspres koji iz Švajcarske kroz Trst i Ljubljanu ide ka Beogradu.

Posle teških posleratnih godina dolazi zlatna era Orijent ekspresa. Čak tri trase tutnjaju Evropom od zapada ka istoku. Uz dve ranije opisane pridružuje im se Arlberg orijent ekspres koji spaja Cirih, Insbruk, Budimpeštu a potom Bukurešt i Atinu. Modernizacijom vozova, uvođenjem spavaćih kupea, ponudom raskošne hrane i najboljeg pića Orijent ekspres postaje simbol evropske buržaozije i sibmol luksuznog putovanja. Mreža vozova se širi starim kontinentom, jedna trasa od Pariza nastavlja ka severu da bi i Englezi imali direktnu povezanost sa čuvenim Orijent ekspresom a u blizini železničke stanice u Istanbulu gradi se istoimeni hotel, veoma luksuzan.

Sa početkom Drugog svetskog rata počinje propast Orijent ekspresa kakav znamo. Tokom rata voz ne ide preko Balkana zbog čestog miniranja pruga a tokom Hladnog rata na granicama nekih zemalja istočnog bloka vrši se pretovar u druge vagone. Sve to, uz neminovan razvoj drugih grana saobraćaja kao i vozova viskoih brzina u razvijenim evropskim zemljama Orijent ekspres ubrzano gubi stari sjaj. Prvo početkom 60-ih stare vozne linije prestaju da postoje a tzv. Direktni orijent ekspres spaja Pariz sa Beogradom, Istanbulom i Atinom. Konačno, posle skoro 100 godina 19. maja 1977. poslednji Orijent ekspres kreće na put preko Evrope.

Ono što je mnogo značajnije u vezi Orijent ekspresa od njegovog ekonomskog uticaja i saobraćajne funkcije koju je obavljao jeste taj romantičarski zanos koji je on uvek širio oko sebe. Ceo svet je sa setom i nostalgijom maštao o vozu koji spaja istorijski i politički suprotstavljene delove Evrope. Kroz kapitalno delo agate Kristi „Ubistvo u Orijent ekspresu“ (voz biva zavejan nadomak Beograda i baš tu se dešava čuveno ubistvo) ili jedan od najboljih nastavaka o Džejms Bondu „Iz Rusije s ljubavlju“ njegova popularnost dodatno raste. Opisuju ga i mnogi drugi romani, filmovi, novinski članci pa i video igrice.

Sticaj neverovatnih životnih okolnosti učinio je da se čuvena kraljica krimi romana Agata Kristi i srpski kralj Aleksandar Karađorđević upoznaju baš tokom putovanja Orijent ekspresom.  

Ako vam čitanje starih knjiga ili gledanje istorijskih videa nije dovoljno možete i danas putovati Orijent ekspresom. Tačnije Simplon orijent ekspresom ali nemojte biti sitničavi. Restaurirani vagoni iz zlatne ere saobaćaju jednom nedeljno od Londona preko Pariza i  Beča u letnjem delu godine (mart-novembar). Karta košta gotovo 2000 evra ali je osećaj neprocenljiv. Poput vremeplova voz će vas vratiti sedam ili osam decenija unazad i učiniće da se osetite kao deo stare evropske buržoazije.

Geografija

email

Zanimljiva geografija
u vašem sandučetu.